Hvorfor velge oss, når du kan gjøre det selv?

Hvorfor velge oss, når du kan gjøre det selv?

Når det kommer til nettsider, logo og sosiale medier, så finnes det verktøy der ute som gjør det relativt enkelt å sette opp en side selv, lage logo selv, og ordne sider til sosiale medier selv. Hvorfor skal du da velge et firma som gjør dette for deg og betale tusenvis?

Du må jo ofte vente lenger også, siden mye av kommunikasjonen må gå over e-post eller Skype. Så, hvorfor velge et firma som skal gjøre jobben med å ordne logo og nettside til deg?

Merk deg følgende; vi i Bell design selger ikke bare nettsider og logoer. Vi selger en hel pakke og flere år med erfaring. Dette får du ikke av DIY-løsninger (Do It Yourself). 

Hvorfor tar det lang tid å sette opp digitale produkter?

Med flere års erfaring, så vet vi hva som fungerer på nett, og vi vet hva som er «best practices» når det kommer til nettsider, logo, sosiale medier og markedsføring.

Du kan spørre hvem som helst om hvorfor det tar lang tid og jobbe med en digital profil. Nøkkelordene er; innhold , søkbarhet og kvalitet.

Joda, det KAN være lett å sette opp en enkel side og lage en enkel logo. Men hva nå?

  • hvilket format skal jeg lage logoen i?
  • hva er vektor?
  • hvilke bilder skal jeg bruke?
  • jeg fant noen bilder på nett, det er vel bare å bruke de?
  • hva bør stå på nettsiden, som også gjør at folk vil være på nettsiden?
  • jeg fant noe jeg likte på nettet, så det er vel bare å kopiere det?
  • hvorfor passer ikke logoen min til siden?
  • hva er meta-tags og alt-tags?
  • bildene som mamma tok i et selskap kan jeg vel bruke?
  • Google Analytics? hva i huleste er det?
  • hvordan setter jeg opp e-posten min?
  • hvor ofte bør jeg legge ut ny info på nettsiden for at den skal vises bedre i søkeresultater?
  • hva er viktig å ha i en meny?
  • pengene renner ut på markedsføringen min. Hva gjør jeg galt?
  • og listen kan gå i evigheter…

Vil en DIY-løsning gi deg svar på dette. Eller, vil du i det hele tatt være klar over at dette er viktige punkter å ta stilling til?

Vi er ikke interessert i å selge deg en nettside til 500 kr, selv om vi kan sette opp en fungerende side på 1 time, og tatt 500 kr / timen. Vi vil heller ikke selge deg en logo til 300 kr som er satt sammen på 10 minutter. Vi er overhodet ikke interessert i det, for det gir ingen kvalitet til deg som kunde.

Verktøyene som finnes på nett er akkurat det. Et verktøy. Det samme gjelder en snekker som bruker verktøyet sitt. Vi kan også bruke det, men kvaliteten på arbeidet blir dårlig, når ingen av oss er utdannet snekker eller har mange års erfaring med bygging.

Hvorfor betale noen tusen for en nettside og en logo, samt hjelp til markedsføringen?

Mens vi setter opp en nettside for en kunde, så snakker vi også om hva som bør være på nettsiden og hvorfor det er lurt. Vi pakker inn en løsning, slik at kunden slipper å bruke timesvis og ukesvis på å lære seg hva som er lurt.

Vi hjelper til med å velge riktig skalerte bilder, sørger for bildene er komprimert slik at nettsiden ikke tar 6-7 sekunder å laste inn (ideelt sett så bør den lastes på under 3 sekunder). Vi hjelper til med «alt-tag» (info-taggen på bildene) og velger riktig navn på bildene. Alt dette er viktig for SEO (søkemotoroptimalisering, «bli sett i Google»).

Vi hjelper så til med å velge riktig nøkkelord til innholdet på siden, siden dette også er svært viktig for SEO. Vi minner kunden på at logoen må ha transparent bakgrunn, og hjelper kunden med dette om ønskelig. Så forklarer vi litt om vektorbilder og hvorfor alle logoer BØR være i vektorformat. Er logoen utdatert, så nevner vi forsiktig dette, for at kunden skal kunne få en sjanse til å gjøre noe med det.

Deretter spør vi om de har noen plan på markedsføringen. Hvis ikke, så hjelper vi til med dette også.

Vil en DIY-løsning gjøre dette?

Vi nevner videre at 3 setninger på en side IKKE er tilstrekkelig, og at en nettside bør fylles med skikkelig relevant info for å score høyt på SEO. Vi gir info om hva som er lurt her, og hvor mange ord en artikkel bør inneholde.

Vi kan også hjelpe til med rettskriving, og ta en såkalt «proofread» av innholdet, da ordentlig innhold hjelper til med SEO og plasseringen i søkemotorer.

Deretter nevner vi hva som er viktig å ha som undersider; er det viktigst med referanser, eller er det viktigere at kontakt-skjemaet er på plass…og hvor skal alt dette plasseres?

Skal du legge ut epost-adressen din, eller bruke et skjema som kunden kan fylle ut? Alt dette vet vi, og vi gir alle tips vi sitter på gjennom flere års erfaring.

Vi viser kunden hvordan man kan samle omtaler fra tidligere kunder, og hvorfor dette er svært viktig å få på plass.

Vi forklarer også hvilken plass en dedikert landingsside har i markedsføringen av et produkt, og hvorfor dette ofte er den beste løsningen hvis man skal selge et produkt.

Trenger kunden hjelp til å sette opp en epost-liste, så bidrar vi med det også.

Vil en DIY-løsning gjøre dette?

Vi sier også hvordan man skal respondere til mindre fornøyde kunder.

Vi sier også hvor viktig det er å sette opp en side i Google Business, og at dette bør gjøres så fort som mulig. VI hjelper også til med å gjøre dette.

Det samme gjelder kontoer for andre sosiale medier. Facebook er langt viktigere enn hva mange tror, og vi hjelper til med å sette opp en konto, med skikkelige bilder som cover og profil.

Vil en DIY-løsning gjøre dette?

Trenger du en nettbuikk? Vil du ta i mot betalinger via VIPPS og kredittkort? Da vet vi hva du skal gjøre.

Vi sjekker også at nettbutikken og betalingsløsningen fungerer, og at alt annet på nettsiden fungerer som det skal.

Mange innen IT forstår ikke alltid at å sette opp en epost-liste hvor du skal importere 2000 e-poster ikke alltid  er like lett. Og er det virkelig lurt å importere e-postene som ble samlet inn for 7 år siden?

Så, når du har importert epost-listen din, og du har satt opp en landingsside (som du synes var lett, siden det er lite info på en landingsside), så skjer det ingenting. Hvorfor kommer det ikke besøkende til landingssiden din for å gjøre et kjøp?

Du tenker at det er DIY-løsningen som er feil, men de hjelper deg kun til å sette opp nettsiden…ikke noe mer. Du sender e-post til DIY-løsningen, og sier at noe er feil. Etter noen timer (eller dager), så får du svar om at «vi kan se litt på det.» Det viser seg selvsagt at alt er i orden, men du mangler det som skal til for å bli synlig.

Det viser seg at bildene du har brukt på landingssiden skremmer folk vekk. Eller at du ikke har relevante bilder av det du driver med. Det kan også være at du ikke har skrevet teksten riktig (enten mangel på nøkkelord, eller grammatiske feil), eller så har du ikke en fungerende Adwords-annonse som peker mot landingssiden din. Alt dette må på plass for å få inn bestillinger. Google er knallhard mot de som ikke følger «reglene», og du vil få dårlig plassering i søkemotoren.

Dette kan ikke en DIY-løsning hjelpe deg med.

Vår rolle i support, ansvar og vedlikehold

Har du lang erfaring med data, og setter deg lett inn i nye ting, så trenger du kanskje ikke en slik avtale. Men, selv om du kan skifte toalettpapir på badet, så kan det være at du står fast om vannet plutselig bare renner konstant ut av vasken. Da kan du enten prøve å gjøre det selv (og bruke altfor lang tid), eller du kan kontakte en rørlegger som fikser det kjapt og effektivt.

Har du en support-, ansvars- og vedlikeholdsavtale hos oss, så står vi ansvarlig for siden din og vi hjelper deg med alt det du har lest til nå på denne siden. Vi sørger for at plugins er oppdatert, og at sikkerheten er som den skal være til enhver tid. Vi gir også ubegrenset support (i normal arbeidstid), og du kan spørre oss om hva som helst. Er du villig til å betale litt ekstra, så kan vi også stå for skrivingen på siden, og vi kan finne bilder, og skalere de riktig. Du velger selv hva du vil betale for, og hva du ønsker vi skal stå ansvarlig for. Dette snakker vi om før du bestemmer deg for noe.

E-posten fungerer ikke sier du? Det kan vi hjelpe deg med.

Bildene du har på siden er 3 mb, og siden din tar en evighet å laste. Dette fikser vi lett.

En plugin skaper problemer etter en oppdatering? Vi fikser det.

Vil en DIY-løsning ordne dette for deg?

Nå ser du kanskje hvorfor det kan være lurt å sette jobben med nettside og firmaprofil over til noen som vet hva de driver med. På den måten så slipper du å tenke på dette, og kan heller konsentrere deg om det som DU er god på.